Przejdź do treści

Instytut Suwerennej

Strona główna » Stanowisko PIRS wobec, Dyrektywy nr 91/477/EEC

Stanowisko PIRS wobec, Dyrektywy nr 91/477/EEC

  • przez

Poniżej przedstawiamy pełny tekst stanowiska PIRS wobec Dyrektywy nr 91/477/EEC:

 

Szanowny Panie Wiceministrze

Podzielając Pana obawy dotyczące zasadności wprowadzenia przez Komisję Europejską poprawek do Dyrektywy nr 91/477/EEC, zwracamy się z uprzejmą prośbą o podjęcie przez Pana działań, które są przewidziane na gruncie prawa oraz wykorzystanie uprawnień związanych z pełnionym stanowiskiem, w celu niedopuszczenia do wejścia w życie powyższych poprawek do unijnego systemu prawnego.

Nasza Fundacja za cel statutowy przyjmuje m.in. pielęgnowanie dziedzictwa narodowego, promowanie działań dążących do wzmacniania suwerenności Polski oraz, co najważniejsze, popularyzowanie strzelectwa sportowego jako dziedziny sportu ważnej nie tylko z rekreacyjnego, ale także obywatelskiego i obronnego punktu widzenia.

Zarówno członkowie naszej fundacji, jak i liczne grono skupione wokół naszego środowiska oraz partnerskich organizacji jesteśmy praworządnymi obywatelami, często z zamiłowaniem do strzelectwa sportowego, rekonstrukcji historycznej i innych aktywności, których wspólnym mianownikiem jest obcowanie z bronią palną. W związku z powyższym na bieżąco i z dużym zaangażowaniem śledzimy i analizujemy zagadnienie kultury obycia obywateli z bronią palną, zarówno w płaszczyźnie prawnej, jak i historycznej, socjologicznej czy aksjologicznej. Nasza aktywność i doświadczenie prowadzą nas do konkluzji, że zmiany prawne proponowane przez Komisję Europejską w ramach powyższej dyrektywy nie tylko są nietrafionym remedium na problemy, które jej autorzy chcą rozwiązać, lecz także godzą w podstawowe wolności człowieka i stanowią zagrożenie   dla bezpieczeństwa obywateli i państwa.

Poniżej pragniemy wskazać kilka obszarów, dla których implementacja do porządku prawnego poprawek do wyżej wymienionej dyrektywy, naszym zdaniem stanowi poważny cios:

  1. Prawo – postulaty poprawek do Dyrektywy nr 91/477/EEC oparte są o mętne, nieprecyzyjne definicje dotyczące przedmiotu regulacji, co prowadzić będzie do problemów interpretacyjnych przez rozmaite urzędy oraz obywateli i piętrować chaos prawny, społeczny i administracyjny. Zmniejszy zaufanie obywateli               do instytucji państwowych i odwrotnie.
  2. Wolność i bezpieczeństwo obywateli – restrykcyjna polityka dostępu do broni nie tylko uniemożliwi obywatelom obronę podstawowych wartości i dóbr materialnych, jak majątek oraz niematerialnych jak życie, zdrowie, bezpieczeństwo obywateli oraz ich rodzin. Zniechęci obywateli do nabywania wiedzy w zakresie broni palnej oraz zniszczy kulturę obycia z bronią, co w niefortunnych sytuacjach życia codziennego będzie stanowić dodatkowe zagrożenie praworządnych obywateli – człowiek nieświadomy to człowiek niezdolny do podejmowania adekwatnych do sytuacji decyzji i reakcji. Co najważniejsze, proponowane zmiany naruszają autonomię jednostki w podejmowaniu samodzielnych decyzji, sprowadzając ją wręcz do poziomu maskotki      w rękach władzy, co jest poniżej ludzkiej godności.
  3. Sport – regulacje w proponowanym restrykcyjnym kształcie ugodzą w osoby uprawiające strzelectwo sportowe oraz prowadzące obiekty umożliwiające trening tej dyscypliny. Doprowadzi to do pogorszenia jakości ćwiczenia tego sportu i przełoży się na zdolność rywalizacji i poziom osiąganych wyników przez zawodników zarówno podczas zawodów wewnątrz kraju, jak i poza jego granicami, co dodatkowo obniży prestiż naszego państwa.
  4. Kultura i dziedzictwo narodowe – pielęgnowanie poczucia tożsamości polskich obywateli i edukacja                w zakresie historii narodu polskiego dokonuje się w znacznym stopniu dzięki aktywności rekonstruktorów historycznych, których działalność jest szczególnie atrakcyjna w oczach Polaków, czego świadkami jesteśmy osobiście, organizując i partycypując w imprezach o tej tematyce. Proponowane zmiany w prawie uniemożliwią rekonstruktorom historycznym prowadzenie swojej misji, co pozostanie nie bez oddźwięku na edukacji Polaków w zakresie naszej kultury, historii oraz poczuciu wspólnej tożsamości.
  5. Obronność państwa – restrykcyjna polityka dostępu do broni, której urzeczywistnieniem są zmiany proponowane w KE paraliżuje oddolne inicjatywy o charakterze paramilitarnym i proobronnościowym, co obniży poziom przysposobienia obronnego obywateli i zniechęci część obywateli do przystąpienia do szeroko rozumianych służb mundurowych. W tym miejscu ważny do odnotowania jest fakt, że pracownicy służb mundurowych, nierzadko nieusatysfakcjonowani poziomem wytrenowania przewidzianym przez trening regulaminowy, doszkalają się na własną rękę na strzelnicach komercyjnych. Ich funkcjonowanie, które z całą pewnością zostanie utrudnione, uniemożliwi wykorzystanie maksymalnego potencjału pracowników służb mundurowych i przełoży się na jakość ich służby zarówno w czasie pokoju, jak i wojny.
  6. Współpraca obywateli – problematyka dostępu do broni palnej powinna być rozpatrywana także z socjologicznego i prakseologicznego punktu widzenia. Broń palna i szeroko rozumiana kultura, która wokół niej krystalizuje prowadzi do nawiązywania pozytywnych relacji między obywatelami, które są zamieniane w działalność misyjną i obywatelską poprzez zawiązywanie kół i stowarzyszeń, współpracę i rozwój społeczności    i jednostki. Dyrektywa nr 91/477/EEC w proponowanym kształcie to ogranicza.
  7. Gospodarka, innowacyjność i budżet państwa – broń palną otacza szerokie spektrum działalności komercyjnej, które prowadzi do zapewnienia źródła utrzymania dla wielu rodzin, wzrostu gospodarczego           i rozwoju innowacyjności. Nie bez znaczenia jest to także dla poziomu wpływów podatkowych do budżetu państwa. Proponowane przez Komisję Europejską zmiany godzą w interes ekonomiczny państwa polskiego.

Reasumując, pragniemy podkreślić, że polityka dostępu do broni palnej i związane z nią inicjatywy legislacyjne podejmowane aktualnie przez Komisję Europejską, przede wszystkim w postaci kształtu dyrektywy nr 91/477/EEC stanowią naszym zdaniem poważne zagrożenie dla państwa polskiego zarówno na poziomie społecznym, jak i instytucjonalnym. Liczymy, że podejmie Pan inicjatywę oraz współpracę z innymi resortami w celu niedopuszczenia do implementacji proponowanych do podmiotowej dyrektywy poprawek w polskim systemie prawnym.

                                                                                        Z wyrazami szacunku,

                                                         Prezes Zarządu oraz współpracownicy

                                 Fundacji Podlaski Instytut Rzeczpospolitej Suwerennej

Skip to content